Poranek:Opowieść Wigilijna- 20.12.2015 r. Bielańska Scena Kameralna – godz. 12.30

Kup bilet Bilety24.pl Kub bilet e-bilet Kup w kasie MTeatru: ul. Żeromskiego 29 Kup w kasie MTeatru: ul. Krakowskie Przedmieście 66

 

Spektakl dla dzieci

„Opowieść wigilijna” Karola Dickensa
w interpretacji Warszawskiej Grupy Gamelanowej i indonezyjskiego
TEATRU CIENI

O SPEKTAKLU:

 Specjalnie na Święta Bożego Narodzenia Warszawska Grupa Gamelanowa przygotowała spektakl dla dzieci na motywach „Opowieści Wigilijnej” Karola Dickensa, której mistyczny i moralizatorski charakter doskonale wpisuje się w konwencję indonezyjskiego teatru cieni wayang kulit. Dickensowskie postacie odwzorowane zostały za pomocą tradycyjnych, jawajskich lalek. Aktorom towarzyszy zestaw tradycyjnych instrumentów zwany gamelanem, wykonujący klasyczne i popularne utwory jawajskie.

 Teatr cieni wayang kulit to jedna z najbardziej reprezentatywnych indonezyjskich sztuk scenicznych. Szczególnie bogatą formę zyskał on na Jawie, gdzie przy akompaniamencie orkiestry gamelan w nocnych, wielogodzinnych przedstawieniach dhalang – narrator i animator lalek w jednej osobie snuje opowieści zaczerpnięte z hinduskich eposów – Mahabharata i Ramayana oraz legend jawajskich, od czasu do czasu komentując (nierzadko z humorem) otaczającą nas rzeczywistość. Dla Jawajczyków wayang kulit to nie tylko rozrywka, ale swego rodzaju misterium traktujące o odwiecznej walce dobra ze złem.

 

O WYKONAWCACH:

 Warszawska Grupa Gamelanowa jest pierwszym w Polsce zespołem prezentującym jawajską muzykę gamelanową. Grupa powstała w 2001 roku na bazie zespołu warsztatowego działającego przy Instytucie Muzykologii UW. Zespół specjalizuje się wykonywaniu tradycyjnej muzyki jawajskiej (karawitan Jawa), jednak w swoim repertuarze ma również utwory z nurtu muzyki popularnej (dangdut, campur sari), jak i kompozycje współczesnych twórców. Ponadto grupa wykonuje również spektakle jawajskiego teatru cieni wayang kulit.

WGG koncertowała w wielu miastach Polski biorąc udział w takich imprezach jak: IV i V Toruński Festiwal Nauki i Sztuki, VIII Festiwal Nauki w Warszawie, V i VII Crossdrumming Festival – Miedzynarodowy Festiwal Sztuki Perkusyjnej w Warszawie, Międzynarodowy Festiwal Perkusyjny „Źródła  i Inspiracje” w Krakowie (wspólny występ z artystami z Yogyakarty), Festiwal Kultur Świata „Okno na świat” w Gdańsku, obchody Międzynarodowego Dnia Uchodźcy, Pobocza Folku w Parchowie (wspólny koncert z kwartetem jazzowym Leszka Kułakowskiego) czy Wielokulturowe Street Party „Cały świat w Warszawie”.  W 2012 roku zespół uczestniczył w obchodach Roku Johna Cage’a w Polsce biorąc udział w wykonaniu Musicirucus podczas lubelskiej Nocy Kultury i dając koncert podczas konferencji Czy cisza jest muzyką? W stulecie urodzin Johna Cage’a w Akademii Muzycznej w Łodzi. Grupa uczestniczyła również w festiwalach teatralnych, m.in.: w Festiwalu Cieni zorganizowanym przez Teatr Groteska w Krakowie, Festiwalu Małe Betlejem w Teatrze im. Andersena w Lublinie oraz spotkaniach teatralnych Teatr Wielu Kultur w Muzeum Śląskim w Katowicach prezentując przedstawienia tradycyjnego jawajskiego teatru cieni wayang kulit.  Ponadto zespół występował również za granicą (koncerty w Pradze), a kilku muzyków WGG koncertowało również w Indonezji w ramach wspólnych projektów z tamtejszymi artystami.

 

Co to jest Gamelan?

Gamelan (z jawajskiego „uderzanie”) to – jak już sama nazwa sugeruje – orkiestra złożona głównie z instrumentów perkusyjnych – metalofonów w postaci gongów i instrumentów sztabkowych wykonanych najczęściej z brązu oraz ksylofonów, membranofonów (dwumembranowych bębnów cylindrycznych), uzupełnionych  chordofonami (smyczkową lutnią rebab, cytrą, rzadziej skrzypcami) i aerofonami (bambusowy fletem lub  szałamają). Przez autochtonów gamelan jest postrzegany nie jako zespół pojedynczych instrumentów, ale raczej jako jedna, nierozerwalna całość. W przeciwieństwie do różnych zespołów czy orkiestr funkcjonujących w kręgu cywilizacji zachodu, stanowiących zwykle zbiór niezależnych od siebie instrumentów, gamelan składa się z narzędzi dźwiękowych, którymi, poza nielicznymi wyjątkami, nie można posługiwać się jako instrumentami solowymi.

 

Muzyka gamelanowa przez Jawajczyków zwana też karawitanem jest muzyką typowo zespołową a od realizujących ją wykonawców wymaga ścisłej, precyzyjnej kooperacji. Analiza repertuaru gamelanowego, obserwacja zależności pomiędzy grą poszczególnych instrumentów pozwala dostrzec obok piękna natury estetycznej, jej nadzwyczajne uporządkowanie, logikę formy, można by powiedzieć piękno matematyczne.

 

Gamelan jawajski, którego posłuchać można na koncercie, ewoluował i rozwijał się przy ośrodkach władzy dawnych królestw jawajskich, a później przy dworach (tzw. kratonach) sułtanów Yogyakarty i Surakarty, gdzie grał dla rozrywki arystokracji, uświetniał ceremonie dworskie oraz towarzyszył tańcom i różnym formom dramatu wayang. Funkcje te gamelan spełnia do czasów nam współczesnych

 

 

Kategoria:

Visit Us On FacebookVisit Us On YoutubeVisit Us On Twitter